Ayam Masak Lemak CIli Api Dengan Fungus Hitam

Tuesday, December 05, 2017

Ayam Masak Lemak CIli Api Dengan Fungus Hitam

Lama betul mommy tak update blog. Menu dalam entry kali ni pun dah lama buat. Baru ni nak upload. Masa tu kita busy dengan hari penyampaian hadiah dan persembahan sekolah Ulin & Ilan, lepas tu busy konsert akhir tahun Arman pula. Elok habis semua tu, Ilan & Arman pula berkhatan. Mommy pun busy jaga kome. Mary Kay pun tergandala kejap.

Ni kebetulan daddy dah install aircond kat bilik kerja ni, boleh la melepak lama sikit. Pagi ni pun daddy beli nasi lemak so tak payah mommy nak terkejar-kejar masak untuk orang berpantang.

Baiklah, menu kali ni diinspirasikan oleh lauk kenduri jiran di Seremban. Masa tu lauk kenduri tu ialah masak lemak cili api fungus hitam! Something yang agak lain dari kebiasaan. Fungus masak lemak. Last mommy makan fungus masa kita makan mi tarik kat Cyberjaya. Mommy order mi tarik fungus.

So, bermula la pemburuan fungus hitam. Mujur kita nampak masa shopping kat Giant. Mahal jugak sepeket tu. Berapa jer gram dia. Tapi bila rendam tu banyak pula. Takpe, mommy boleh makan. Don't worry. Tapi, ajaib juga bila daddy pun makan. Masa kat kenduri tu makan jugak dia. Tu yang mommy confident nak masak fungus. Kita tengok resepi lah yer.

Fungus hitam dan ayam masih dalam kuali.


Ayam Masak Lemak CIli Api Dengan Fungus Hitam


Bahan-bahan:

1/2 ekor ayam -dipotong kecil (ikut suka nak potong beso mana)
2 inci kunyit hidup -ditumbuk
10 biji cili padi -ditumbuk
2 batang serai -diketuk
1 cawan santan (ikut selera masing-masing)
100 gram fungus hitam -direndam selama 2 jam terlebih dahulu
1 keping asam gelugor
Garam
Air


Cara:

1. Masukkan ayam, serai berserta cili padi dan kunyit hidup yang telah ditumbuk ke dalam kuali. Dengan api sederhana, gaul rata dan biarkan ayam mengecut bersama bahan-bahan tadi. Tutup kuali dengan tudung periuk supaya proses masak lebih cepat.
2. Sesekali gaul bahan-bahan dalam kuali tadi. Tutup semula. Biar sehingga ayam mengeluarkan airnya dan menjadi kecut atau separuh masak.
3. Setelah air ayam hampir kering dan ayam menjadi separuh masak, tuang air secukupnya.
4. Sementara itu, koyak-koyakkan kepada kepingan yang lebih kecil fungus hitam yang telah direndam tadi. Masukkan fungus hitam ke dalam kuali dan biarkan air tadi mendidih supaya fungus lembut sedikit.
5. Setelah ayam empuk dan fungus menjadi lembut, masukkan santan dan asam gelugor. Pastikan sentiasa dikacau.
6. Masukkan garam mengikut selera dan tunggu mendidih sebentar. Jangan biarkan didih lama. Tutup api dan hidangkan.

Macam asam keping pun ada rupa fungus ni.
Lagi banyak fungus, lagi berselera makan. Sebab sedap nak kunyah dan ratah fugus hitam tu.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images