Kek Batik Biskut Marie

Friday, May 05, 2017

Kek Batik Biskut Marie


Kek batik kegemaran anak-anak Mommy! Yeay....boleh buat untuk diri sendiri dah kan. 
Dulu masa Mommy masih kanak-kanak macam Ulin Ilan Arman Soffiya, opah Mommy selalu jugak buat kek batik untuk kudap-kudap.  Opah Mommy ni kiranya Onyang korang la. Masa kecil, selepas Onyang pencen, masa Opah kerja, waktu siang Mommy duduk dengan Onyang sampai darjah 6. Masa tu la Onyang rajin buat kek batik. Tapi Onyang korang dah arwah sejak Mommy tingkatan 2 lagi akibat penyakit buah pinggang. Sebelah daripada buah pinggang arwah telah dibuang tak berapa lama sebelum meninggal. Tapi Opah kata, Onyang tak tahu pun yang buah pinggangnya cuma tinggal sebelah.

Masa tu Mommy tinggal di asrama. Satu hari kawan Mommy, jerit panggil nama Mommy. Dia kata abah Mommy (Tok) datang pakai baju Melayu macam nak pergi kenduri kahwin. Mommy tak syak apa-apa yang pelik. Rupanya Onyang dah meninggal. Jadi, Mommy siap-siap dan ikut Tok balik untuk ziarah arwah Onyang.

Mommy masih ingat rasa kek tu. Onyang buat kak batik tak guna butter dan Onyang masukkan sedikit kacang tanah yang ditumbuk dalam resepinya. Yang Mommy ajar ni, resepinya dari cikgu roti Mommy. Lain sedikit dengan yang Onyang buat. Jom tengok resepi yang mudah ni.


Kek Batik Biskut Marie

Kredit : Puan Roszana

Bahan :

1 paket biskut Marie perisa original
1 tin susu pekat -Mommy guna F&N
250 gram butter -Mommy guna Buttercup
2 sdb serbuk koko -Mommy guna Van Houthen
2 cawan milo -pastikan yang asli dan BUKAN yang instant


Cara :

1. Patah-patahkan biskut Marie kepada 4-5 bahagian. Habiskan sebungkus dan ketepikan dahulu. Jangan nak curi makan sekeping pun yer. Hehe



2. Dalam kuali dengan api kecil, cairkan butter.



3. Setelah butter cair sepenuhnya, tuang 1 tin susu pekat dan kacau sebati.



4. Masukkan milo dan serbuk koko sedikit demi sedikit sambil kacau adunan sampai nampak hampir pekat. Perlu terus kacau untuk elakkan adunan berketul-ketul.



5. Setelah adunan likat dan pekat, masukkan kesemua biskut marie yang telah dipatahkan tadi. Gaul rata dan boleh tutup api.




6. Masukkan dalam bekas yang telah dilapik dengan baking paper dan tekan-tekan sehingga padat. Mommy guna baking paper jugak, tapi Mommy gulung dan padatkan. Onyang dulu guna plastik.




7. Simpan dalam peti sejuk bahagian chiller selama 3 jam. Lepas tu bolehlah dipotong dan dinikmati bersama keluarga. Jangan makan sorang-sorang yer. Adik-beradik kena kongsi ok.

Perlu dimakan sebaik dipotong untuk elak berlengas.


Boleh tambah kacang tanah sangai yang ditumbuk untuk tektur dan extra rasa.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images