Bengkang Labu Mudah Dengan Pemanggang Ajaib

Wednesday, April 19, 2017

Bengkang Labu


Resepi Mommy kali ini adalah bengkang labu. Antara kuih kegemaran semua anak-anak Mommy kan! Ingat tak, kalau Mommy buat jer kuih ni, cepat jer habis. Ilan dan Arman asyik tanya bila boleh makan. Masa tu Mommy letak atas meja, nak sejukkan dulu sebelum makan.

Tapi kita memang tak boleh tunggu lama. Letih dengar korang asyik tanya, Mommy potong je lah. Time suam-suam tu la sedap makan. Sampai Mommy kena simpan untuk Daddy siap-siap. Kalau tak, habis semua korang telan. Bestkan rebut-rebut makan. Hihihi

Selalunya Mommy buat bengkang ni bila kita ada lebihan labu yang agak lama terperam dalam peti sejuk. Agak-agak macam slow jer nak habis, terus Mommy buat bengkang. Confirm cepat clear peti sejuk Mommy. Korang pun buat la macam tu yer. Supaya tiada pembaziran.

Yang ni Mommy bakar dengan pemanggang ajaib. Version oven, Mommy tak update lagi. Nanti dah masukkan entry versi oven, Mommy akan buat link.


Bengkang Labu


1/2 biji labu saiz kecil -direbus, dilenyek, diambil 2 cawan darinya
1/2 cawan gula
1/2 cawan tepung beras
1 1/2 cawan tepung gandum
1 cwn santan pekat (dalam 200ml)
1 cawan air masak
1/2 cawan susu segar/cair
2 biji telur -dikocak
1 sdt garam halus
1 sdt esen vanila


Cara:

1. Rebus labu dalam periuk. Pastikan sentiasa dipantau proses merebus supaya labu tidak terlalu lembek. Jika labu sudah boleh dicucuk dengan garpu, bolehlah ditos dan terus dilenyek dalam mangkuk besar/besen.
2. Campurkan bahan-bahan yang lain bersama labu yang telah dilenyek tadi dan gaul sebati. Pastikan adunan tidak berketul. Boleh guna mixer kalau tak larat nak kacau guna tangan yer.
3. Panaskan pemanggang. Setelah pemanggang panas, kecilkan api.
4. Tuang adunan ke atas pemanggang dan tutup.
5. Biar bahagian bawah masak dahulu. Kemudian terbalikkan pemanggang dan masak yang sebelah lagi.
6. Sejukkan sebelum dipotong dan dinikmati bersama keluarga. Tapi kalau tak sabar jugak, masa suam-suam tu, potong dan makan saja lah....

Jangan risau tuang kesemua adunan ke ataas pemanggang kerana sukatannya ngam-ngam saja. Ajaib, kan pemanggang ajaib ni??? Hihihihi

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images