Bengkang Labu

Wednesday, April 26, 2017


Bengkang Labu


Dulu masa ada oven kecil, Mommy akan bakar bengkang labu dalam oven. Tapi bila dah beli pemanggang ajaib, Mommy lebih suka guna pemanggang. Mungkin pada Mommy guna pemanggang tu senang. Padahal guna oven lagi senang kot. Set suhu, set timer, bako jer kan. Tak payah nak jenguk-jenguk sangat. Tapi kalau guna pemanggang ajaib, kena tunggu jugak sebab nak terbalikkan pemanggang atau nak jaga api.

Ok tak kisah cara mana pun yang anak-anak Mommy guna, yang anak-anak Mommy selesa, yang penting bengkangnya menjadi. Kali ini Mommy post entry untuk buat bengkang labu dengan cara bakar menggunakan oven. Tapi kena ingat, suhu bakar berbeza-beza bagi setiap oven yer.

Jemput makan semua...


Bengkang Labu


1/2 biji labu saiz kecil -direbus, dilenyek, diambil 2 cawan darinya
1/2 cwn gula
1/2 cwn tepung beras
1 1/2 cwn tepung gandum
1 cwn santan pekat (dalam 200ml)
1 cwn air masak
1/2 cwn susu segar/susu cair
2 biji telur -dikocak
1 sdt garam halus
1 sdt esen vanila


Cara :

1. Rebus labu dalam periuk. Pastikan sentiasa dipantau proses merebus supaya labu tidak terlalu lembik. Jika labu sudah boleh dicucuk dengan garpu, bolehlah ditos dan terus dilenyek dalam mangkuk besar/besen.
2. Campurkan bahan-bahan yang lain bersama labu yang telah dilenyek tadi dan gaul sebati. Pastikan adunan tidak berketul. Boleh guna mixer kalau tak larat nak kacau guna tangan yer.
3. Panaskan oven selama 15 minit. Sapu/spray mentega/minyak ke seluruh permukaan loyang. Tuang adunan tadi ke dalam loyang bulat atau loyang segi empat berukuran 8"x8".
4. Bakar pada suhu 140 C selama 40 minit atau sehingga masak.
5. Setelah cukup waktu membakar, cucuk bahagian tengah bengkang guna cake tester atau guna lidi. Tarik lidi keluar. Jika lidi bersih, maknanya bengkang telah cukup masak. Jika masih ada adunan yang melekat, itu bermakna bengkang belum masak sepenuhnya. Boleh tambah waktu bakar lagi 10-15 minit.
6. Setelah masak, biarkan sebentar dalam oven. Setelah sejuk, bolehlah dipotong dan dihidangkan.

Sedap dimakan ketika bersarapan mahupun minum petang.


Selalu tak tunggu sejuk, suam-suam tu dah potong dan ngapp!!!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images