Pulut Kuning Untuk Ulin

Thursday, October 26, 2017


Pulut Kuning

Mommy tak pernah sediakan pulut kuning untuk family kita. Tak pernah cuba buat langsung walaupun suka makan pulut kuning ni. Tapi mommy akhirnya buat jugak sempena Ulin naik Al-Quran hari tu. Niat tu nak buat banyak tapi mampu sediakan 1kg pulut jer. Tak terdaya nak buat banyak. Cukuplah untuk kita menikmatinya bersama-sama. Kebetulan opah dan tok datang, dapatlah merasa jugak air tangan mommy yang tak seberapa ni. Sebahagian kecil pulut kuning tu mommy sebelahkan untuk bagi kepada ustaz dan ustazah di Akademi Darul Abrar, yang mengajar Ulin, Ilan dan Arman mengaji.

Pulut kuning ni kita makan dengan rendang ayam. Mommy pun tak pandai sangat buat rendang. Tapi rasa dia, boleh tahan la. Opah pun puji tau. Hahahaha...Kira puas hati la makan pulut kuning walaupun 1st time buat. Resepi ni mommy belajar dari cikgu meroti mommy, Puan Roszana. Terima kasih ticer, mohon halalkan ilmu yang saya share ni yer.


Pulut Kuning

Kredit : Puan Roszana Ismail


Bahan-bahan :

1kg beras pulut
2 keping asam gelugur
1 sdb serbuk kunyit
½ cawan santan pekat (mommy pakai santan kotak)
½ sdb gula
2 sdt garam
1 helai daun pandan -disimpul
Daun pisang untuk alas pengukus (boleh juga alas dengan kain jaring)


Cara-cara :

1. Cuci beras pulut, lepas tu rendam dalam air bersama asam keping dan serbuk kunyit. Pastikan serbuk kunyit sebati dengan air dan pulut supaya dapat warna kuning yang sekata. Rendam sekurang-kurangnya 3 jam.
2. Cukup jer masa rendam pulut, panaskan pengukus. Tau kan?
3. Alaskan loyang pengukus dengan daun pisang atau kain jaring. Mommy tak alas apa-apa sebab lubang pada pengukus mommy tu kecil jer.
4. Tos air rendaman beras pulut dan buang asam gelugurnya. Tuangkan pulut ke atas loyang. Kalau tak letak alas, tuang perlahan-lahan yer. Daun pandan yang dah disimpul tadi letak jer di celah-celah beras pulut tu. Kukus selama 20 minit.
4. Cukup masa 20 minit, keluarkan beras yang dah jadi pulut tu. Api dapur tu biarkan hidup yer sebab belum habis lagi proses mengukus ni. Hihihi...
5. Campurkan gula dan garam ke dalam santan dalam periuk kecil. Panaskan seketika atas dapur. Jangan sampai mendidih pulak tau. Cukup sekadar naik wap. Tujuannya agar pulut kuning tahan lama dan tak mudah basi.
6. Bila santan dah naik wap, tutup api dan gaulkan dengan pulut tadi. Tuang dan gaul sedikit demi sedikit sampai semua santan sebati dengan pulut. Rehatkan pulut dalam 10 minit.
7. Cukup 10 minit, kukus semula pulut tersebut selama 30 minit. Siap dah pulut kuning kita. Yeay!

Rata dan padatkan dalam mangkuk atau pinggan leper yang lebar untuk dihidangkan.

Pulut yang dah dirata dan dipadatkan dalam mangkuk.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images