Apam Polkadot Comel

Thursday, February 23, 2017


Apam Polkadot Comel


Apam polkadot comel yang menarik hati ni sangat viral suatu masa dahulu. Masa tu semua pun teruja nak cuba buat apam ni. Termasuklah saya. Haha... Ramai kawan-kawan dok upload apam polkadot diorang kat facebook. Saya pun terikut sama. Untuk amatur macam saya, memang saya cakap prosesnya mudah tapi renyah. Tapi bagi yang obses dengan apam ni, saya pasti apa jua cara pembuatan akan menjadi mudah. Lagi pula yang menjadikan ia sumber pendapatan. Betul tak?

Apa saja makanan yang comel di mata anak-anak, pastinya mereka suka. Bersungguh-sungguh mereka makan apam comel ni. Terubat keletihan bersilat mem'polkadot'kan apam tu. Hihi... Okeh, jom tengok resepi mudah ni yer.

Apam Polkadot Come

Rujukan: ciktom.com

3 biji telur gred A -dari peti sejuk
2 1/2 cwn tepung gandum -diayak
1 cwn gula halus
3/4 cwn susu segar/susu cair
3 sdt baking powder -diayak
1 sdt ovalette -saya tak letak
1 sdt esen vanila
pewarna kegemaran
filling blueberry/strawberry/coklat -saya buat apam kosong tanpa inti



Cara:
1. Masukkan telur, gula dan ovalette ke dalam mangkuk mixer dan pukul dengan kelajuan maksimum sehingga kembang dan menjadi putih.
2. Masukkan susu cair, tepung gandum, baking powder dan esen vanila. Pukul lagi dengan kelajuan minimum hingga sebati.
3.Bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Kemudian titiskan pewarna pilihan.
4. Masukkan adunan yang telah diwarnakan ke dalam plastik piping. Potong sedikit hujungnya.
5. Pipe adunan ke dalam mangkuk kertas kecil sebanyak separuh penuh sahaja.
6. Letakkan filling secukupnya (guna plastik piping juga). Saya skip step ni sebab saya buat apam kosong (tanpa inti).
7. Pipe lagi adunan sama atau warna berbeza sehingga hampir penuh. Saya terus pipe 3/4 penuh sbb tak letak inti.
8. Kemudian dot-dotkan dengan warna yang kontra pilihan.
9. Panaskan pengukus terlebih dahulu. Apabila air dalam pengukus telah mendidih, bolehlah mula mengukus dengan api kecil/sederhana selama 10-15 minit.
10. Pastikan balut penutup pengukus dengan kain yer. Tujuannya supaya air tak menitik ke atas apam.

Selamat mem'polkadot' !!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images