Biskut Famous Amos RM250??

Tuesday, February 14, 2017

Biskut Famous Amos.
Ni yang 1st time buat. Beso gedabak jadinyer. Pastu cip coklat susun gitu nampak kaku pulak.

Kenapa RM250? Haaa...sebab orang yang share resepi ni membeli resepi tersebut dengan harga RM250. Pembeli resepi tidak mempamerkan resepi yang dibelinya tetapi sudi berkongsi dengan sesiapa yang mahukannya dengan cara menghantar email. Saya lupa nak catatkan nama blognya. Itu apa yang saya baca la. Resepi ini juga saya dapat dengan carian di google. Mungkin ramai yang dah email minta resepi dari beliau tadi untuk dimuatnaik di blog masing-masing.

Setelah beberapa kali buat untuk makan sendiri, baru berani buat untuk hadiah & tempahan.
Sembang sikiiit lagi, pertama kali saya hasilkan biskut ini adalah pada tahun 2012. Saya berasa amat teruja melihat hasilnya apatahlagi rasanya. Dalam 2-3 hari dah habis kami makan. Kalau beli Famous Amos di luar memang dapat sikit jer dengan harga yang boleh tahan tu kan. Bila dah tahu buat sendiri ni, memang puas hati sangat. Siap boleh berjual pula. Saya memang rekemen resepi ini yang saya tak ingat dari blog mana. Cuba buat tau!

Biskut Famous Amos RM250

Bahan:
2 cwn butter
2 cwn gula pasir
2 cwn gula perang halus
4 biji telur
2 sdt esen vanila
4 cwn tepung gandum -diayak
2 sdt soda bikarbonat -diayak
2 sdt baking powder -diayak
5 cwn oatmeal -dikisar
24 oz cip coklat
1 sdt garam halus
18 oz coklat bar Cadbury -diparut (saya tak letak)
3 cwn kekacang -dicincang (badam, gajus, walnut, dll)

Yang ni untuk jualan kepada rakan-rakan masa reunion 2016.

Cara:
1. Pukul sebati gula pasir, gula perang dan butter.
2. Masukkan telur dan esen vanila. Pukul sebati.
3. Masukkan tepung, oatmeal, soda bikarbonat, baking powder dan garam halus. Pukul sebati.
4. Campurkan ke dalam adunan kekacang, coklat Cadbury dan cip coklat. Gaul sekata.
5. Bentukkan bulat saiz syiling 50sen atau jemput-jemputkan ajer dengan ketebalan kurang dari 1cm dan susun dalam tray pembakar dengan jarak 2cm.
6. Macam biasa, panaskan oven terlebih dahulu. Kemudian bakar adunan yang telah dibentuk dalam suhu 150 C selama 20-25 minit atau ikut jenis oven masing-masing. Biskut akan mengembang yer dan mengeluarkan aroma yang sangatlah sedap hingga ke rumah jiran.
7. Keluarkan tray pembakar dari oven dan sejukkan terlebih dahulu. Setelah sejuk, pindahkan biskut dari tray ke redai. Seterusnya simpan dalam balang atau bekas kedap udara untuk mengekalkan kerangupannya.

Selamat membiskut!!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images