Ikan Masak Taucu

Thursday, February 16, 2017

Ikan Masak Taucu. Ini gulai taucu versi mak saya.

Ini memang favourite dish saya. Lagi-lagi kalau mak yang masak. Kuahnya tu saya ambil banyak biar nasi berenang-renang dalam pinggan. Butir taucu tu saya kaut, cili muda dan timun pun saya kaut. Pastu bila nasi habis, saya hirup baki kuah dari pinggan jer. Hihi... buruk perangai. Saya tak kisah. Tu nikmat hidup namanya! Hehe...

Saya ingat husband saya tak suka makan lauk ni, so memang saya tak pernah buat kat rumah sendiri. Satu hari saya hidangkan yang mak saya masak. Aik...suka rupanya. So saya cari la taucu dan masak sendiri. Senang rupanya. Boleh buat lagi la lepas ni sebab bos suka kan!

Ini pula versi saya. Nampak tak beza yang dah beratus kali masak dengan yang 1st time masak? Tapi resepi sama. 😀
Ikan Masak Taucu

Bahan:
3 potong ikan merah (ikan lain pun boleh) *
3 biji bawang merah -dihiris *
3 ulas bwang putih -dihiris *
1 ini halia -dimayang *
1 biji bawang besar -dibelah 4
4 sudu taucu brand Opah (saya guna brand lain sebab tak jumpa brand Opah kt sini)
1 biji timun -dibuang empulur, dipotong tebal 1cm, panjang 1 inci
2 biji cili hijau -dibelah tengah
4 sudu minyak -untuk menumis
3 cwn air
Garam
Gula


Cara:
1. Potong timun terlebih dahulu dan rendam dalam cuka supaya timun jadi rangup. Ketepikan dahulu. Kemudian barulah sedikan bahan-bahan lain.
2. Panaskan minyak dalam periuk atau kuali. Tumis bahan bertanda * sehingga layu.
3. Masukkan taucu (sebanyak yang disukai) dan kacau sebati.
4. Masukkan air (sebanyak mana kuah yang disukai) dan biarkan mendidih.
5. Masukkan ikan dan tunggu ikan masak.
6. Masukkan cili hijau, bawang besar dan timun (tos dahulu timun tu yer).
7. Perasakan dengan sedikit gula dan garam jika perlu. Sebelum letak garam, rasa dahulu kuahnya kerana taucu itu sendiri sudah masin.
8. Setelah mendidih, boleh tutup api dan hidang dengan nasi putih panas.

Bila la nak buat masak taucu ni lagi. Kena cari ikan nampaknya.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images