Grilled Salmon With White Sauce

Monday, February 20, 2017

Grilled Salmon With White Sauce

Ikan memang kegemaran saya sebenarnya. Mungkin dari kecil mak ajar kami adik-beradik makan ikan. Dan Salmon adalah salah satu yang saya kerap order kalau makan di restoran yang menyediakan masakan western. Sekarang ni nak makan selalu tak dapat la sebab mahal kot salmon ni. Pastu ikan mana kenyang sangat kan.

Ni first time saya buat resepi ni. Pada saya ni kira menjadi la walaupun kuahnya terpekat sedikit. Sebab bila sejuk kuah akan lebih pekat. So masa masak tu biar dia cair sikit takpe. Next time buat, saya upload gambar yang baru.

Grilled Salmon With White Sause
(Salmon Panggang Dengan Sos Putih)

Rujukan: lilkiddo.com

Bahan salmon:
1 ketul ikan salmon
1 sdb butter
3 ulas bawang putih -ditumbuk
Secubit garam
Sedikit serbuk lada hitam
1 sdt perahan lemon

Bahan sos:
2 sdb butter
1/2 biji bawang besar -dicincang
1 sdb tepung gandum
1/2 sdt daun parsli kering -boleh ganti herb lain ikut apa yang ada kat rumah
1 cwn susu segar/susu cair
Secubit garam
Secubit serbuk lada hitam

Cara salmon:
1. Satukan serbuk lada hitam, bawang putih dan garam. Lumurkan bahan-bahan tadi pada ikan salmon.
2. Lumurkan pula perahan lemon dan butter hingga sebati. Perap selama 10-15 minit.
3. Setelah perap, panaskan kuali dan panggang salmon dalam 10-15 minit. Jangan terlalu lama untuk elakkan salmon menjadi keras. Ketepikan.

Cara sos:
1. Panaskan butter dalam periuk kecil. Goreng bawang besar sehingga layu.
2. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga tepung gandum melekat pada bawang.
3. Masukkan bahan-bahan lain dan masak hingga mendidih sambil kacau yer. Tak perlu tambah tepung lagi yer nanti jadi terlalu pekat macam 1st time saya buat tu.
4. Setelah mendidih, bolehlah matikan api dan mula mendeko salmon panggang anda yer.

Saya makan dengan kentang goreng serta buncis dan carrot rebus. Nyumssss!!!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images