Gulai Lemak Cili Api Ikan Jenahak

Saturday, February 25, 2017

Gulai Lemak Cili Api Ikan Jenahak

"You jangan goreng pulak ikan ni tau," pesan encik suami. Hihihi...yelah yelah.... Kepala ikan jenahak dibelinya, kena ler masak yang special sikit. Bukan selalu dapat makan ikan. Saya pulak kalo dpt makan ikan goreng tu ler yang nikmat. Cicah dengan kicap dan bawang. Huih...tu jer cukup jadi lauk saya.

Beli kepala ikan tu pun konon nak test skill masak saya jugak. Kalau saya boleh masak sedap, next time ada rezeki lebih, boleh makan ikan jenahak lagi. Saya pun berdebar jugak sebenarnya nak masak gulai lemak cili api ni. Memang favourite dia tu. Risau tak sedap, terpedas, kurang lemak ker apa kan. Kang terkeciwa pulak. Kita pun serba salah. Eh, dah la. Jom la tengok resepi cara saya. Cara saya memasak, mungkin tak sama dengan orang N9. Yang penting encik suami puas hati sangat.

Gulai Lemak Cili Api Ikan Jenahak

Bahan:
3 ketul ikan jenahak (ikan lain pun boleh jer)
5 biji cili padi -tambah jika suka pedas
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
1 keping asam gelugur/asam keping
2 batang serai -dititik/tumbuk sedikit
1 ketul kiub ikan bilis
200ml santan (saya pakai santan kotak)
2 cwn air (ikut nak banyak kuah ker tidak yer)
2 biji tomato -dipotong 4
Garam secukup rasa


Cara:
1. Tumbuk hingga lumat cili padi, bawang besar, bawang putih dan kunyit hidup.
2. Masukkan air ke dalam periuk. Masukkan juga bahan tumbuk, serai dan asam keping. Biarkan mendidih.
3. Masukkan ikan dan pati ikan bilis. Biar ikan dan kuah mendidih dalam 5-7 minit. Agak-agak jer la tengok pada ikan tu dah masak ke belum kan.
4. Kecilkan sedikit api, tuangkan santan pula. Sambil tu jirus la ikan dengan kuah santan tu. Jangan dibalik-balikkan ikan tu. Pecah dia nanti. Kalau rasa kuah tak cukup kuning, tambah jer sikit serbuk kunyit. Pucat sangat tak cantik jugak kan.
5. Sambil tu masukkan garam. Kiub ikan bilis tu pun dah masin, jadi tak perlu banyak garam yer. Rasa la 2-3 kali. Kalau dah cukup rasa, tak perlu tambah apa-apa dah.
6. Masukkan tomato, biar kuah mendidih sikit. Dan boleh tutup api.

Bertambah-tambah la nasi dia. Lulus! Hihihi

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images