Ikan Cencaru Sumbat Sambal Kelapa

Monday, March 06, 2017

Ikan Cencaru Sumbat Sambal Kelapa

Encik suami kata, ada hikmah blog masak-masak kami yang terdahulu tidak dapat diteruskan dan terpaksa ditutup. Disebabkan perkara itu, saya kembali memasak menu-menu atau hidangan-hidangan baru. Kurang sikit lauk siaran ulangan katanya. Kalau tak, balik-balik ayam sambal katanya. Hihihihi....mujur la tak ayam goreng jer tau tak.

Walaupun saya terpaksa bermula semula membina kembali blog masak-masak, at least saya ada perkara untuk dibuat. Ada kerja, ada menu baru dan ada kelainan dalam hidangan kami anak-beranak. Dapatlah saya mengetes kembali kebolehan saya menyediakan menu-menu yang dah lama tak masak tu. Ok ker idok?



Jom lah tengok hidangan kali ni. Ikan cencaru sumbat atau ada yang panggil ikan cencaru sumbat belah belakang. Masa sekolah dulu saya tinggal di hostel. Memang selalu makan ikan ni. Kami panggil ikan ni ikan jaket. Sebab kulitnya tu tebal ala-ala pakai jaket. Kalau you all beli ikan cencaru @ jaket ni, minta orang jual tu belah bahagian belakang ikan yer. Saya belah sendiri sebab lupa nak pesan.

Ikan Cencaru Sumbat @ Ikan Jaket Belah Belakang

Bahan:

3 ekor ikan cencaru (saiz sederhana)
1 biji bawang besar (saiz sederhana) -didadu
3 ulas bawang putih -dicincang
2 batang serai -dihiris halus
1/2 cwn kelapa parut
4 sdb cili kisar
4 sdb minyak masak
1/2 sdt pes asam jawa (pakai air asam jawa pun boleh)
1 sdb sos tiram
Gula
Garam
Serbuk kunyit
Aluminum foil -untuk balut ikan ketika dipanggang dalam oven


Cara:
1. Bersihkan ikan dengan asam jawa dan tos. Lumur ikan dengan serbuk kunyit dan garam halus. Kemudian ketepikan dahulu.
2. Dalam kuali, panaskan minyak masak. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga sedikit layu.
3. Masukkan cili kisar dan tumis hingga garing. Kemudian masukkan serai. Biar serai masak bersama cili.
4. Masukkan pula kelapa parut dan gaul sebati.
5. Masukkan asam jawa & sedikit air. Jangan banyak sangat sebab kita mahukan sambal yang tidak berkuah.
6. Kemudian masukkan sos tiram. Perasakan dengan garam dan gula. Masak sekejap dan siap.
7. Sumbatkan sambal tersebut ke dalam bahagian belakang ikan dan bahagian perutnya juga.
8. Balut dalam aluminium foil dan letak atas talam/tray pembakar.
9. Bakar dalam oven selama 30 minit dengan suhu 180 C. Saya pakai built-in oven. (Suhu dan tempoh membakar bergantung kepada oven masing-masing).
10. Setelah tamat tempoh membakar, hidangkan ikan bersama nasi putih panas.

Terangkat baq ang!!!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images