Sambal Ikan Bilis Kering

Tuesday, March 14, 2017

Sambal Ikan Bilis Kering.


Semalam saya buat ayam masak kurma. Tekak saya taknak pun makan lauk tu. Tapi sebab santan kotak besar tu dah terbukak, makanya kena la masak lauk yang guna santan. Saya tak gemar simpan santan dalam freezer. Kalau dah bukak sekotak, saya akan simpan dalam chiller sahaja dan habiskan dalam 3-4 hari. Selalunya saya beli kotak kecil. Tapi hari tu gatal pulak beli kotak besar. Hurm...Nasib ler...nak murah, pening kepala plak nak habiskan.

So, sebabkan lauk kurma tu bukan lauk pedas, saya ambil keputusan drastik (drastik hokay) untuk buat sambal ikan bilis kering. Lauk yang simple tetapi menyelerakan. Cara masak tak jauh beza pun dengan sambal tumis ikan bilis. Senang jer. Jadi sesuai la kombinasi hidangan kami bila ada kuah kurma, sayur kubis goreng dan sambal kering sebagai pelengkap rasa. Sambal...pada saya bila-bila pun sesuai. Jadi, jom masak sambal.



Sambal Ikan Bilis Kering


Bahan:

1 mangkuk ikan bilis -saya beli yang telah dikopek
3 sdb cili kisar -semak cili kisar cara saya dalam blog ni
1/2 sdt pes asam jawa extra
1 sdt sos tiram
2 sdb air
1 sdb gula -boleh kurang atau lebihkan
5 sdb minyak masak
Garam


Cara:

1. Panaskan minyak dan goreng ikan bilis hingga garing. Tos dan ketepikan.
2. Guna minyak yang sama, tumis cili kisar hingga terbit minyak. Dalam cili kisar ni dah ada bawang besar, bawang putih, halia dan belacan.
3. Masa terbit minyak tu masukkan air untuk elak sambal hangit. Kacau rata.
4. Masukkan pes asam jawa extra dan sos tiram. Kacau rata.
5. Masukkan gula dan garam secukupnya. Kalau rasa dah ok, masukkan ikan bilis goreng tadi. Gaul rata dan siap!

Sedap dimakan dengan nasi putih, roti putih atau digulung dalam roti canai. Yummeh!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images