Ayam Sambal Tomyam

Thursday, March 09, 2017

Ayam Sambal Tomyam


Resepi istimewa ini saya dapat dari cikgu meroti saya. Kalau ada yang selalu sangat buat ayam sambal macam saya, sesekali ubah sikit resepinya tu. Ayam sambal tomyam. Ia ayam sambal dengan perisa tomyam. Sedap sangat. Anak saya yang tak makan pedas pun suka lauk ni tau.

Kalau family atau kawan-kawan nak datang bertandang ke rumah, tak tau nak masak apa yang special, apa kata cuba resepi ni. Ia pastinya memberi satu kelainan dalam hidangan kita. Chewah!! Seriously, tak caya? Cuba buat untuk family sendiri dulu.


Ayam Sambal Tomyam

Rujukan : Puan Roszana Ismail


Bahan:
1/2 ekor ayam -dipotong 10 bahagian
10 ulas bawang kecil -ditumbuk (saya guna 1 biji bawang besar)
4 ulas bawang putih -ditumbuk
1 inci halia -ditumbuk
1 biji bawang besar -dihiris bulat
6 sdb cili kisar
2 sdb perencah tomyam thai -saya pilih jenama Adabi
2 sdb sos cili
2 sdb sos tiram
1 kiub ayam -larutkan dalam 1 cawan air panas
3 batang serai -diketuk
6-7 helai daun limau purut
Garam
Gula
Minyak
Serbuk kunyit



Cara:

1. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Lumur ayam dengan serbuk kunyit dan garam. Goreng ayam separuh masak. Angkat dan ketepikan.
2. Kurangkan minyak dan tinggalkan dalam 5 sudu besar minyak dalam kuali. Tumis bahan tumbuk, serai dan daun limau purut.
3. Masukkan cili kisar dan tumis sehingga naik minyak.
4. Masukkan perencah tomyam, sos cili dan sos tiram. Tumis seketika dan masukkan ayam yang telah digoreng tadi.
5. Masukkan larutan kiub ayam. Kacau dan perisakan dengan gula dan garam. Hati-hati masukkan garam kerana larutan kiub ayam sudah masin. Saya cuma masukkan gula sahaja.
6. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dihiris bulat.
7. Kacau rata dan apabila kuah telah sedikit pekat, bolehlah hidangkan ayam sambal tomyam anda. Siap sudah...

Lauk ni cuma perlu kawan dengan sayur campur goreng dan telur dadar. Cukup menyelerakan!


You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images