Daging Black Pepper

Monday, March 13, 2017

Daging Black Pepper.


Entry ni lama betul tertangguh. Mungkin masa ni saya sedang busy testing buat kek harijadi kot. Tu yang sekarang baru dapat post. Mungkin jugak setiap kali menaip, saya tersengguk-sengguk. Sebabnya setiap hari bangun jam 5 pagi dan tidur jam 12 malam. Kalau dapat lelap sekejap tengahari tu kira bertuah la. Selalunya tak dapat tidur pun.

Okeh...kami jarang sangat beli daging. Kalau beli pun saya akan buat masak lemak. Takpun masak kicap. Tapi disebabkan kali ni encik suami borong daging sampai 2kg, takkan saya nak ulang masak lemak jer? Tak lalu tekak saya telan santan. Huhuhu...

Disebabkan lepas beli barang basah tu kami ke hypermarket pula, saya ambil kesempatan la beli itu dan ini. Otak kena cepat fikir menu untuk seminggu atau 2 minggu supaya kami boleh terus shopping barang dapur. So, inilah peluang untuk saya pelbagaikan menu hidangan kami sekeluarga.

Kuah yang tak berapa pekat. Ikut la mana-mana yang digemari.


Daging Black Pepper

Bahan:

1/2 kg daging -dihiris
1 biji bawang besar -dibelah 4
2 ulas bawang putih -diketuk
1 inci halia -dihiris
2 sudu lada hitam -ditumbuk
1 biji tomato -dibuang bahagian tengah dan didadu
Sedikit capsicum hijau-didadu
1 sdb sos tiram
2 sdb sos black pepper
2 sdb tepung jagung -dibancuh dengan 1/2 cawan air
3 sdb minyak masak
Garam
Air


Cara:

1. Rebus daging hingga empuk. Ketepikan.
2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih dan halia hingga kekuningan.
3. Masukkan daging yang telah direbus tadi beserta air rebusan sekali.
4. Masukkan sos tiram dan sos black pepper. Kacau sebati.
5. Masukkan pula lada hitam dan garam. Kacau.
6. Masukkan tomato dan capsicum. Gaul sebentar, tuang sedikit demi sedikit bancuhan tepung jagung hingga dapat kepekatan yang diingini.
7. Tunggu mendidih dan tutup api. Siap.

Boleh ganti capsicum dengan kucai, asparagus atau kacang panjang. Yang penting hijau!

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images