Ayam Goreng Kunyit Paling Simple

Monday, March 13, 2017

Ayam Goreng Kunyit paling simple.


Hari Isnin adalah hari menu simple untuk encik suami. Selalunya saya akan masak lebih untuk bekal esok hari. Disebabkan hari Ahad saya jarang masak sekarang ni, makanyer, tiada bekalan untuk dibawa ke pejabat. Lalu terhasillah menu simple ni. Kesian encik suami makan simple jer. Tapi kami pun sama kat rumah. Yang simple jugak. Janji perutnya kenyang dan dapat bekerja dengan baik demi seperiuk nasi untuk keluarga kecil kami yang semakin membesar ahlinya.

Cukup untuk seorang makan jer ni.
Untuk amatur macam saya, menu ni memang penyelamat. Almaklum ler Monday blues kan? Ingat orang pejabat jer ada blues? Orang dok rumah pun ada tau. Kami pun bekerja jugak. Dulu masa kerja, memang bercinta la nak gi office. Sekarang tak la macam tu. Sambil layan blues tu, siap jugak bekalan untuk suami. Ayam goreng kunyit lawan nasi goreng kuning. Tapi dalam entry ni saya cuma letak ayam goreng kunyit jer.


Ayam Goreng Kunyit


Bahan:

2 ketul dada ayam -dihiris
5 tangkai kacang buncis -boleh ganti kacang panjang
1/4 biji bawang Holland -dihiris tebal.
1 sdt serbuk kunyit
Garam halus
Minyak masak

Dada ayam, kacang buncis dan bawang Holland.


Cara:

1. Lumur ayam dengan serbuk kunyit dan garam halus. Saya memang lebih suka gunakan garam halus dalam semua masakan saya.
2. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam kuali dan goreng ayam sehingga kekuningan. Ketepikan.
3. Dalam kuali sama, tumis bawang Holland hingga kekuningan. Masukkan kacang buncis dan goreng hingga bertukar warna hijau segar.
4. Masukkan ayam yang telah digoreng tadi. Taburkan secubit serbuk kunyit dan garam. Goreng sebati dan angkat. Siap sudah...

Boleh tambah cili merah untuk lebih ceria dan penambah perisa dalam hidangan ini.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images