Kek Coklat Moist Sedap

Sunday, February 19, 2017

Kek Coklat Moist with original topping, chocolate.

Ni resepi mak saya. Sebanyak mana saya cari resepi di internet, saya tak jumpa resepi seperti ini. Dan sejak saya berjinak dengan dapur, mixer, & oven, inilah satu-satunya resepi kek coklat yang saya gunakan. Ia lembap, lembut dan paling penting ia sangat sedap. Saya pernah membawa kek coklat ini untuk portluck kejiranan. Mereka sangat suka akan texture dan rasanya dari gigitan yang pertama lagi. Jadi, saya sangat syorkan anda cuba resepi ini.


Kek sebelum disolek. Hihi
Tekstur kek. Ni yang sempat diambil gambar. Yang selebihnya...selamat dah dalam perut.


Kek Coklat Moist Sedap (Resepi Emak)

Bahan kek:

3 biji telur
1 cawan gula
1 cwn tepung gandum -diayak
1 sdt baking powder -diayak
1 sdt soda bikarbonat -diayak          
3/4 cwn serbuk koko -diayak
1 cwn minyak jagung
1 cwn susu coklat
1/2 cwn susu pekat manis


Bahan topping coklat: (topping yang original)

1/2 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu pekat manis
2 sdb butter

Cara:
1. Sapu butter di keseluruhan bahagian dasar dan dinding loyang. Saya guna loyang ukuran 7 inci. Kemudian letak kertas minyak di dasar dan dinding loyang. Sapu lagi butter di atas kertas minyak tersebut.
2. Panaskan oven selama 15 minit.
3. Pukul telur dengan gula hingga gebu. Saya guna mixer.
4. Masukkan minyak jagung, susu coklat dan susu pekat manis. Pukul sebati.
5. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit sehingga habis. Pukul sebati.
6. Kemudian masukkan baking powder dan soda bikarbonat. Pukul sebati.
7. Akhir sekali masukkan serbuk koko dan pukul sebati.
8. Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disediakan tadi. Hentak sedikit loyang untuk keluarkan udara yang terperangkap jika ada.
9. Sebaik oven dipanaskan, bakar adunan pada suhu 140 C selama 45-60 minit atau sehingga kek masak. Suhu membakar mungkin berbeza mengikut oven masing-masing.
10. Untuk tahu sama ada kek sudah masak atau belum, cucuk kek dengan cake tester atau lidi. Jika masih terdapat adunan yang melekat pada lidi, tambah masa membakar dalam 10-15 minit lagi. Jika lidi yang dikeluarkan licin, itu menunjukkan kek telah masak.
11. Keluarkan loyang kek dari oven dan biarkan sejuk seketika. Setelah loyang sejuk, keluarkan kek dan terbalikkan kek di atas redai. Tanggalkan kertas minyak yang melekat pada kek.
12. Sementara itu, dalam periuk kecil, satukan serbuk koko dengan susu pekat manis. Kacau sebati.
13. Panaskan atas api paling kecil, masukkan butter dan kacau sehingga butter cair. Kacau sebati dan tutup api.
14. Sediakan kek di atas papan kek. Tuangkan topping coklat tadi ke atas kek dan ratakan sehingga ke bahagian tepi kek. Siap!!
Topping coklat untuk birthday anak.
Selain topping coklat, saya cuba bereksperimen dengan topping krim (gambar bawah). Saja nak tau sama ada kombinasinya sesuai atau tidak. Bagi yang suka rasa lemak dan gemarkan krim, boleh cuba yer. Resepi yang saya guna ini tidak terlalu manis. Sedang-sedang jer kata orang. Ahaks..


Bahan topping krim: 

250 gram krimwell
50 gram butter
100 gram gula icing
2 sdb susu pekat manis
Pewarna pilihan -gunakan oil based atau powder based
 *pewarna water based kurang sesuai untuk krim


Cara:

1. Putar kesemua bahan (kecuali pewarna) hingga sebati dan gebu. Boleh tambah gula icing jika suka manis. 
2. Bahagikan krim kepada beberapa bahagian dan titiskan pewarna kegemaran.
3. Kaup balik adunan krim dengan menggunakan spatula.
4. Krim sedia dilepa dan di'pipe' ke atas dan tepi kek. 


Topping krim untuk testing. Jenuh weh nak lepa sebab tak reti. 1st time ler katakan.
















Saya juga bereksperimen dengan jem raspberi (gambar bawah). Kebetulan ada lebihan buah raspberi beku dalam peti ais. Kombinasi coklat-raspberi pada saya memang sesuai dengan rasa raspberi yang sedikit masam. Ia mengelakkan rasa muak jika kita makan kek.
Bahan topping jem raspberi:

150 gram buah raspberry -saya guna yang frozen
2 sdb tepung jagung -dibancuh dengan 1/4 cawan air
Gula secukupnya

Cara:

1. Dalam periuk dengan api sederhana, masak buah raspberry hingga menjadi sirap.
2. Tambah gula sedikit demi sedikit hingga dapat tahap kemanisan yang disukai. Biar masam-masam sikit takpe.
3. Tuang sedikit demi sedikit bancuhan tepung jagung supaya jem pekat sedikit. Tak perlu terlalu pekat sebab bila sejuk jem akan jadi pekat dengan sendiri.
4. Tunggu jem sejuk sebelum disapu di atas kek.


Topping jem raspberi. Rupa tak seberapa, tapi rasanya sedap ok!

Bolehlah hiaskan kek mengikut kreativiti masing-masing yer. Saya tak kreatif.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images