Donat

Sunday, February 19, 2017

Donat

Donat adalah antara kuih kegemaran keluarga saya. Dapat makan donat memang satu kenikmatan yang tak terkata kononnyer. Hahaha...tapi seriously, memang kalau tekak tu rasa macam nak makan donat, memang tak boleh ditangguh lama. Mesti buat. Saya memang akan buat sekilo tepung untuk donat. Bukan untuk jual, tapi memang kami anak-beranak jer makan. Biar mereka puas dan kenyang kedonatan!!

Donat

Bahan:
1 kg tepung gandum
2 sdb butter
1 sdt garam halus
1 biji telur -dikocak
2 sdb gula
4 sdt yis kering -atau sepeket kecil mauripan (11g)
400ml air suam -lebih kurang
Sedikit minyak/butter
Gula halus untuk salut donat

Tunggu giliran untuk di'ngap'!!


Cara:
1. Dalam jag kecil, larutkan gula dalam air suam. Masukkan yis kering, kacau sedikit sahaja dan biarkan 10-15 minit untuk yis mengembang. Ketepikan. Jika yis mengeluarkan buih, itu bermakna yis aktif dan bolehlah kita meneruskan proses. Jika hanya seperti larutan, kena tukar air dan yis lain yer.
2. Dalam besen besar, tuang tepung gandum. Tinggalkan sedikit untuk kegunaan seterusnya.
3. Ramas butter dengan tepung gandum. Jadikan seperti serbuk dan gaul sebati.
4. Masukkan garam halus dan gaul sebati lagi.
5. Masukkan pula telur dan gaul sedikit sahaja.
6. Buat lubang di tengah tepung, tuang separuh daripada air yis. Masukkan bahagian yang berbuih-buih terlebih dahulu. Uli perlahan-lahan. Masukkan air yis sedikit demi sedikit sambil menguli sehingga boleh menyatukan semua tepung. Tak perlu tuang semua air yis yang disediakan yer.
7. Jika semua tepung telah bersatu tetapi doh melekat-lekat di tangan, lumur sedikit minyak/butter pada tapak tangan dan uli semula. Sekejap cukup.
8. Tutup besen dengan kain lembap dan rehatkan dalam 30 minit atau sehingga doh mengembang sekali ganda. Boleh juga rehatkan dalam microwave atau oven. Pastikan suis off yer. Kalau on kang kot jadi roti terus. Hihi
9. Setelah cukup waktu rehat doh, bolehlah tumbuk-tumbuk doh untuk keluarkan angin. Lumur tangan dengan minyak/butter dan uli lagi. Sekejap jer.
10. Boleh bahagikan doh kepada beberapa bahagian dan canaikan atas papan canai. Gunalah kayu penggelek, gelas atau apa-apa lah. Canai sehingga 1/2 inci tebal.
11. Kemudian ambil acuan bulat atau gelas bulat dan terap atas doh yang telah dicanai tadi. Buat lubang di tengah-tengahnya pula. Susun cantik-cantik atas dulang yang telah ditabur sedikit tepung gandum. Jarakkan antara 1 donat dengan donat yang lain yer kerana ia akan mengembang lagi tau. Teruskan untuk bahagian lain yang telah dibahagi tadi.
12. Lebihan-lebihan doh tadi uli sikit dan ulang proses menerap sehingga habis yer.
13. Panaskan minyak dalam kuali besar. Setelah minyak panas, kecilkan api dan bolehlah mula menggoreng donat. Goreng 4-5 ketul donat yang mula-mula diterap tadi. Ikut giliran yer. Sebab nak bagi masa untuk ia mengembang lagi.
14. Balik-balikkan donat dalam kuali agar ia masak sekata. Angkat setelah keperangan dan tos sekejap yer.
15. Gaul donat tadi dalam gula dan boleh dihidangkan.

Jika suka, boleh campur sedikit serbuk kulit kayu manis ke dalam gula sebelum menggaul donat.

You Might Also Like

0 comments

Like us on Facebook

Flickr Images